T: 24 45 08 66 – M: info@laerlet.dk

Om alfabetet

Jeg har altid været vildt fascineret af bogstaver. Derfor skriver jeg her lidt om alfabetet. Det er en fantastisk opfindelse og er uendelig praktisk, når vi skal fortælle noget, når vi skal huske noget og når vi skal lære noget.

Tænk lige over, at 29 forskellige tegn kan give os alle de ord, vi har behov for – utroligt!

Går vi vældig langt tilbage i menneskets historie, ser vi mange forskellige skriftsprog. Her vil jeg kun nævne “hiroglyffer” og ikke mindst vores egne forfædres “runer”, men det husker I sikkert fra historietimerne 😉

Men hvad med vores nuværende alfabet, hvornår begyndte vi at bruge det?

Det danske alfabet, vi bruger i dag, stammer fra det moderne latinske alfabet og har i dag 29 bogstaver, som du jo ved. I det danske alfabet har vi nemlig tilføjet Æ,Ø og Å. Når disse 3 bogstaver er tilføjet til sidst i alfabetet, kalder vi det “det dansk-norske alfabet”. Det er lidt forskelligt fra svenskernes, som bruger Ä i steder for Æ og Ö i stedet for Ø.

Der er et bogstav, som er kommet til meget senere end de andre, og der er Å, der før 1948 blev skrevet som Aa. Man kalder det “bolle-ået” – ingen fniseri tak! – og altså ikke “prik-ået”, en “moderne” måde at skrive Å på!!

Når vi bruger alfabetet, skelner vi mellem de store bogstaver (versaler) og de små bogstaver (minuskler). Kort fortalt bruger vi store bogstaver til navne, efter punktum og når vi starter på en tekst – men jeg tror, jeg i andre blog-indlæg vil komme ind på forskellige staveregler, så det tager vi ikke i dag. 😉

Mere om alfabetet

Vores alfabet kan også deles op på en anden måde, nemlig i vokaler og konsonanter. I skolen kaldes de ofte for de røde og de blå (sorte) bogstaver. Du kan se mere om alfabetet på vores Lærletplade

Lidt om vokaler: Vokaler kalder man også for “selvlyde”. En vokal kendes på, at dens navn og dens lyd er ens. Der findes 9 vokaler i det danske alfabet, nemlig a-e-i-o-u-y-æ-ø-å. alle danske ord har mindst 1 vokal. Enkelte ord består faktisk kun af en vokal: en å, en ø, i (huset) og ordet at ae (en kat)

Og så lidt om konsonanter, som også kaldes “medlyde”. Forklaringen er, at når man siger navnet på en konsonant, tager man en ekstra lyd med. F.eks. k som siger /kå/ og m som siger /æm/. Det vil sige, at konsonanternes navn og deres lyd ikke er ens, da navnet på konsonanten består af 2 lyde – og det er præcist det, der gør det vanskelig at stave korrekt.

De 3 alfabeter

Men jeg mangler en ting mere, for man taler faktisk om “de 3 alfabeter”, nemlig navnet på bogstaver, lyden af bogstavet og formen på bogstavet.

Formen på bogstaverne er bestemt ikke ligegyldig. Det er ikke det samme, om du skriver “mor” eller “mur” – midterste bogstav kan være lukket eller åbent, og det er bestemt ikke det samme.

Nu kan du sige, at ingen da skriver i hånden mere. Ja, jeg ved naturligvis, at computer og IPad er kommet for at blive – jeg bruger  jo selv lige nu min computers tastatur – og heldigvis for det, for hvor er der enormt mange og tidsbesparende funktioner.

Men når dit barn skal lære bogstaverne, vil jeg i den grad slå et slag for, at du også lader barnet skrive. Barnet bliver dermed opmærksom ikke bare på den rigtige form, men al forskning viser, at skriveprocessen/skrivning sætter spor i hjernen, som understøtter læsning…..så SKRIV!!

Mit råd vil derfor være: Læs naturligvis højt for dit barn, og lad barnet læse lidt hver dag. Det er dog vigtigt du også sørger for, at dit barn skriver. Om det er små sedler, I skriver til hinanden, om du får barnet til at skrive huskesedler. Måske digter og skriver I en historie – det er helt op til din fantasi.

Bogstaverne er så vigtige, for de er byggestenene til – og fundamentet for al viden!

mh Inge

 

Du kan læse mere om alfabetet her…